perjantaina, syyskuuta 04, 2009

Mestarit tahtipuikon takana - Paul Lincke

Tämän uuden artikkelisarjan päämäärä on yksinkertainen; se esittelee musiikin suurmiehiä sekä unohdettuja alan vaikuttajia menneiltä vuosikymmeniltä aina tähän päivään saakka. Esittelyyn kuuluu tiivistetyn elämänkerran ohella keskeisimmät sävellystyöt ja niiden vaikutus musiikinmaailmaan. Linkkejä, kuvia sekä musiikkinäytteitä ja -videoita pyritään sisällyttämään mukaan artikkeliin.


_____________________________________________
Paul Lincke

Elämä
Carl Emil Paul Lincke syntyi marraskuun 7. päivänä 1866 Berliinissä lähellä kaupungin vanhinta siltaa,  Jungfernbrückeä . Paulin ollessa viiden vanha hänen isänsä August, joka toimi tuomarina, kuoli koleraan. Leskeksi jäänyt Emily Lincke joutui muuttamaan 3 lapsensa kanssa lähelle Lausitzerplatzia.

Nuoren Carl Emilin musiikilliset kyvyt huomattiin jo nuorena, ja kiinnostus sotilasmusiikkiin oli selvä. Äiti Emily lähetti poikansa Wittenbergin opistoon missä Paul oppi fagotin, käyrätorven, rumpujen, pianon ja viulun soiton. Kuultuaan, että hän ei ollut fyysisesti sopiva sotilasorkesteriin, Lincke alkoi luoda uraa eri musiikkiteatterissa. Soitettuaan Frankfurtin Ostend-theaterissa vuoden, hän tapasi 16-vuotiaan avustajan Anna Müllerin. Pari meni naimisiin vuotta myöhemmin, mutta liitto ei kestänyt kauan.

Anna Müller-Lincke(1868-1935)

Lincke tuotti varietee- ja revyy-ohjelmistoa useissa Berliinin teattereissa, joista Apollo Theater oli hänen kantapaikkansa. Toimipa hän 2 vuotta jopa Pariisin Folies Bergère-vaudevilleteatterissa. Hän on omistanut paikalle Folies Bergère nimisen marssin. Vuonna 1899 hän sävelsi operetin Frau Luna, josta tuli suurmenestys. Operetin tunnetuin osa on marssi Berliner Luft.
 Lincken koti Oranienstraße 64:ssä

1901 Lincke tapasi Deutsches Theaterissa näyttelijän nimeltä Ellen Sousa, johon hän rakastui välittömästi. Lincke alkoi tavata Sousaa yhä tiheämmin ja muutaman viikon päästä hän kutsui naisen asunnolleen Oranienstraße 64:ään. Sousa tuli raskaaksi. Lincke, vanhoillisena herrana, antoi Ellenille kaksi vaihtoehtoa. Joko hän jättäisi näyttämön ja muuttaisi Lincken lue kotirouvaksi ja lastenkasvattajaksi tai heidän tie eroaisi. Päätökselle Lincke antoi 10 päivää aikaa. Kun hän meni vierailulle 6 päivän jälkeen, oli Emile poissa.
Vuosia myöhemmin Lincke sai tietää Ellen menneen naimisiin kauppiaan kanssa ja seuranneen tätä Dresdeniin. Lapsi oli luovutettu adoptioon ilman Lincken sanaa tai tietämystä. Tämä oli viimeinen piste Paulin ja Ellen suhteelle. Kokemalleen tuskalleen hän omisti teoksensa Verschmähte Liebe.
  Paul Lincke. Kuva lienee vuosisadan vaihteesta.

1908 Lincke siirtyi kaupungin pidetyimmän revyyteatterin Metropol Theaterin kapellimestariksi ja säveltäjäksi. Hän toimitti virkaa aina 30-luvulle saakka.
Käydessä esittämässä vuonna 1943 Tšekissä Frau Lunan sitten operetin ensiesityksen, pommitettiin Lincken talo ja julkaisijan tilat Berliinissä. Sodan loppuessa Lincke pyrki takaisin kotikaupunkiinsa, mutta turhaan ilman liittoutuneiden lupaa. Elämänsä viimeiset vuotensa hän vietti pienessä Hahnenkleen kylässä Harz-vuoriston kupeessa yhdessä taloudenhoitajansa Johanna Hildebrandtin kanssa.
  Lincken vanhuudenkoti Hahnenkleessä

Paul Lincke kuoli 3. syyskuuta 1946, reilua kuukautta ennen 80-vuotispäiväänsä. Häntä pidetään yhä saksalaisen musiikillisen komedian ja berliiniläisen operetin isänä


Kunnianosoituksia

- Lincke sai vuonna 1937 Berliinin hopeisin kunniamitalin

- 7.11.1941 hänelle myönnettiin Berliinin kunniakansalaisuus

- 10 vuotta Lincken kuoleman jälkeen 1956 julkaistiin hänen kunniaksi postimerkki, samoin vuonna 1996, kun kuolemasta tuli kuluneeksi 50 vuotta.










- Hahnenkleessa sijaitsee säveltäjän hautapaikan lisäksi hänelle omistettu aukio Paul-Lincke-Platz, jossa sijaitsee hänen muotokuvansa.










- Lincken Berliininkodissa, Oranienstraße 64:ssä on kiinnitetty säveltäjälle osoitettu muistolaatta.









- Wittenbergessä sijaitsee muistomerkki koulunsa siellä käyneelle Linckelle







- Kreuzbergissä, Berliinissä, on nimetty rantakatu Paul-Lincke-Ufer säveltäjän kunniaksi.
- Berliner Luft on perinteinen Berliinin filharmonikkojen encore-kappale
- Vuodesta 1955 lähtien on kahden vuoden välein jaettu Paul-Lincke-Ring -palkinto saksalaisen populaarimusiikin edistäjille.

Tunnettuja teoksia

Glühwürmchen-idyll (1902)

Ehdottomasti Lincken kuuluisin teos. Kuuluu operettiin Lysistrata, mutta tuli kuuluisaksi The Mills Brothersin vuoden 1952 levytyksen ansiosta nimellä The Glow-Worm
Kipparikvartetin vuoden 1954 äänitys Kiiltomatoidylli lienee jäänyt useiden suomalaisten mieleen. [Spotify linkki versioon]
Kappaleen melodia on erittäin tarttuva. Rakenteellisesti se on mielenkiintoinen; ensimmäinen "säe" sisältää kaksi melodiaosuutta (öiset varjot mailla on... ja kiiltävät kiiltävät lyhdyt...), jonka jälkeen tulee poikkeava väliosuus(vain orkesteriversiossa) ja jälleen alkusäe.



Folies Bergère (1911)
Yksi Lincken monista sotilasmarsseista. Kohta 1:58 ikimuistettava.


O Frühling, wie bist du so schön (1903)

Wieniläistyylinen valssi, joka tunnetaan englanniksi nimeltä Spring, Beautiful Spring(suom. Kevät, kaunis kevät). Käytettiin elokuvassa Easy to Love(1953).






Berliner luft (1904)

Operettiin Frau Luna sisältyvä marssi, englanniksi 'Berlin Air'(suom. 'Berliinin ilma[piiri]'), on Lincken suosituin sävellys saksankielisellä maaperällä. Sitä pidetään epävirallisena Berliinin hymninä ja se kuuluu "pakollisena" osana sotilasorkesterien ja mm. Berliinin filharmonikkojen repertuaaria.

Siamesische Wachtparade (1902)

Erittäin nopeatempoinen marssi, joka kuuluu englanniksi 'Siamese Patrol'(suom. Siamilainen vartio). Kyseessä on saksalaisen tanssiorkesterin Orchester Dajos Bélan esitys vuodelta 1927. Kappale on yksi Lincken hauskimpia, lähellä Light Musicia olevia kappaleitaja, ja oma henkilökohtainen suosikkini.





_____________________________________________


Paul Lincke on suomalaisille lähes tuntematon nimi. Kiiltomatoidylliä lukuun ottamatta Lincken tuotanto tunnetaan kovin heikosti Pohjolassa. Säveltäjän operetteja ei tietääkseni ole esitetty maassamme ja CD- tai radioäänitteet puuttuvat kokonaan. Berliinissä hän on kuitenkin arvostettu merkkihenkilö, kaupungin ilmapiiriä musiikilla symboloiva isähahmo. Ottaen huomioon, kuinka viihdyttäviä ja melodisia Lincken kappaleet ovat, on minulle tuonut henkilökohtaista iloa "löytää" tämä unohdettu mestari tahtipuikon takana.
Toivottavasti teillekin.

Kuuntelemisiin!

Ei kommentteja:

Suosituimmat artikkelit