tiistaina, syyskuuta 22, 2009

Soundtrack-arvostelu: Leonard Rosenman - The Lord of the Rings (1978)


Valmistusvuosi: 1978
Julkaisupäivä: 4. helmikuuta 1992

Levy-yhtiö: Intrada Records
Genre: Soundtrack
Formaatti: CD
Kesto: 70:36
- Spotify-linkki albumiin -

Tuotanto:
Sävellys - Leonard Rosenman
Orkesterinjohto - Leonard Rosenman
Tuottaja - Leonard Rosenman
Orkestraatio - Ralph Ferraro & Thomas Wanker
Avustava tuottaja - Jeff Johson, Douklas Fake & Roger Feigelson
Työnjohtaja - Jim Stern
Masterointi - Joe Tarantino
Ääni-insinööri - David Luke
Remiksaus - David Luke
Kansitaide - Phil Carrol


Kappalelista:
• 1. History of the Ring (6:31)
• 2. Gandalf Throws Ring
(3:55)
• 3. The Journey Begins/Encounter with the Ringwraiths (4:28)
• 4. Trying to Kill Hobbits
(3:03)
• 5. Escape to Rivendell (6:22)
• 6. Company of the Ring
(1:39)
• 7. Mines of Moria (6:10)
• 8. The Battle in the Mines/The Balrog (5:08)
• 9. Mithrandir (3:17)
• 10. Frodo Disappears (2:38)
• 11. Following the Orcs (3:16)
• 12. Fleeing Orcs
(2:31)
• 13. Attack of the Orcs (4:04)
• 14. Gandalf Remembers (2:19)
• 15. Riders of Rohan (3:43)
• 16. Helm's Deep (7:02)
• 17. The Dawn Battle/Theoden's Victory (5:34)
• 18. The Voyage to Mordor/Theme from The Lord of the Rings (4:43)


                       



Ralph Bakshin ura elokuvaohjaajana tunnetaan parhaiten hänen surullisenkuuluisasta J.R.R. Tolkienin Taru sormusten herrasta -adaptaatiostaan. Filmi ei koskaan saavuttanut Bakshin toivomaa menestystä, vaikka tuottikin voittoa 30,5 miljoonaa dollaria  neljän miljoonan budjettiinsa nähden.
Ensinnäkin valinta tehdä elokuvasta animaatio lienee karkottanut yleisöä. Täytyy kuitenkin huomioida, että 70-luvulla olisi ollut lähes mahdotonta toteuttaa elokuvan eeppisiä miljöitä ja hahmoja millään muulla tavalla. Realistisuutta lisätäkseen Bakshi toteutti suuren osan filmistä rotoskooppaus-tekniikalla ts. kohtauksissa on eläviä näyttelijöitä, joiden päälle animaatio on piirretty. Yleensä tekniikkaa käytettiin erikoistehosteena, mutta kyseisessä elokuvassa sillä oli suuri rooli.

Elokuvan suosioita söi myös tarinan jääminen kesken kirjan puoliväliin. Virallisen selityksen mukaan tuotantotiimiltä loppui rahat, jonka takia jatko-osaa ei tullut. Filmistudio United Artist epäili jatko-osan tekoa, ja kielsi elokuvan nimestä liitteen "Part One", joka viittasi tulevaan osaan. Bakshin mielestä päätös oli huono, koska pelkkä nimi "Lord of the Rings" antoi harhakäsityksen koko tarinan sisältävästä elokuvasta.
On toisaalta mielenkiintoista spekuloida, olisiko esim. Disneyn tai kuuluisamman studion ja ohjaajan versio ollut suositumpi. 70-80-luvun vaihde oli vaikeaa aikaa animaatioille, minkä todistaa esim. juuri Disneyn ongelmat tuohon aikaan. Lisäksi kirja ei ollut erityisemmin muodissa filmin julkaisuvuona 1978.
Kaiken kaikkiaan voitaneen sanoa Taru sormusten herrasta "tulleen väärään aikaan". Pitää kuitenkin aina muistaa, että kyseessä oli ensimmäinen Tolkienin kirjan filmisovitus. Toteutuksen ollessa omaperäisen ja omituisen välissä se silti oli onnistunut adaptaatio ja noudatti kiitettävästi kirjan tapahtumia.

Elokuvan musiikista vastasi yhdysvaltalainen Leonard Rosenman(1924 - 2008), kahdesti Oskarilla palkittu elokuva- ja televisiosäveltäjä. Hän tuotti musiikkia yli sataan elokuvaan ja tv-ohjelmaan, kuuluisimpina East of Eden(1955), Fantastic Voyage(1966), Stanley Kubrickin  Barry Lyndon(1975), Sybil(1976) ja Star Trek IV.
Bakshi työskenteli aina henkiseen uupumukseen asti elokuvan parissa. Alunperin hän halusi elokuvaan mukaan Led Zeppelinin musiikkia, mutta idea torjuttiin tuottajan Sault Zaentzin toimesta. Rosenmanilta hän odotti suuria elokuvan soundtrackin suhteen, vaikkakin jälkeenpäin Bakshi sanoi inhoavansa musiikkia "liian kliseisyyden" vuoksi.
Rosenman itse on kuvannut työtehtäväänsä "uransa haastavimmaksi".
«Miten oli mahdollista kirjoittaa noin 80 minuuttia musiikkia, joka sisältää enimmäkseen väkivaltaa, aavemaisia marsseja, omituisia takaa-ajoja ja vauhdikkaita taistelukohtauksia ilman, että kokonaisuudesta tulee yksiulotteinen ja siten tylsä?»

Rosenman joutui venymään äärirajoille säveltäessään Keski-Maahan sopivaa musiikkia. Sen piti lisäksi sopia Bakshin synkkään ja osittain psykedeeliseen tulkintaan. Lopputuloksena on monimutkainen sekoitus outoja instrumenttivalintoja, nopeita action-kohtauksia, albanberg ja györgyligetimäisiä osuuksia, fanfaareita ja kuoromarsseja.
Joka tapauksessa Rosenmanin musiikkia pidetään säveltäjän parhaimpana työnä. Se luonnollisesti eroaa Howard Shoren Lord of the Rings musiikista, mutta omassa kontekstissaan se tavoittaa elokuvan tunnelman prikulleen.
_______________________
En lähde jokaista kappaletta arviomaan, mutta tarjoan maistiaiset keskeisimmistä raidoista ja mainitsen sanan tai kaksi musiikista mikäli mainittavaa löytyy.

1. History of the Ring

Siinä missä Howard Shore luotti mollivoittoiseen ja liki hentoon tunnusmusiikkiin, Rosenmanin säveltämä teema Taru sormusten herralle on synkkä ja uuvuttava marssi. Se kuvastaa hyvin sormuksen kulkua kohti tuomiovuorta. Matka sinne on pitkä ja vaivalloinen ja teemasta kuulee tämän raskaan askeleen; sormuksen kantajan tie ei tule olemaan helppo.

3. The Journey Begins/Encounter with the Ringwraiths

Kohdasta 2:19 eteenpäin soi sormusaaveiden "teema". Musiikin tuottavat uhkaava ja kirjaimellisesti aavemainen mieskuoro sekä pizzicato-jouset ja satunnaiset rumpuäänet. Tunnelmaltaan juuri oikea, tarpeeksi psykoottinen melodia.


9. Mithrandir

Tämä on soundtracking ainoa ei-orkesterikappale. Se on laulu, joka kertoo Mithrandirista eli Galdalfista  sindarin haltiakielellä. Mark Fleischer kirjoitti sanoituksen laululle. Järjettömästi kielenä on englanti eikä sindar. Mielikuvituksen puutetta veikkaan. Melodian laulaa lapsikuoro, ja kohtaus lähenee jo lastenelokuvaa.
Let the night never cease to call you
Let the day nevermore be the same
Though you've gone where we cannot find you
In each heart you have set your name


Mithrandir far you wander
And long may your name be sung
Through kingdoms of starlight
And realms of the sun
Mithrandir though you're hidden
We're still guided by your light
You're walking beside us
A friend in the night


We were lost when the dark descended
And the light gathered into a storm
You appeared like a sunlit morning
At the winds of a world at war


Mithrandir far you wander
And long may your name be sung
Through kingdoms of starlight
And realms of the sun
Mithrandir though you're hidden
We're still guided by your light
You're walking beside us
A friend in the night


Mithrandir rising through the shadow
Like a star shining deep in its home
You will dwell in our hearts forever
Nevermore will we stand alone

14. Attack of the Orcs

Örkkien hyökkäys on kappaleen nimi suomeksi. Kehottaisin etenkin kuuntelemaan kohdan 3:18-4.00, joka sisältää varsin laadukasta ja elävää orkesterimusiikkia.

16. Helm's Deep

Soundtrackin ehkäpä vaikuttavin kappale. Uruk-haiden sotalaulu(hieno lauluääni niinkin rumilla otuksilla ;)) heidän valmistautuessa Ämyrilinnan taisteluun Helmin syvänteellä. Sanat kuulostaa aidoilta Tolkien kieleltä. Melodia, jos sen erottaa, on vähintäänkin hyytävä.


Loppusanat:
Rosenmanin musiikki on kaikessa omaperäisyydessään harvinainen tapaus. Siinä yhdistyy useita elementtejä, päämotiivin ollessa koko ajan raskas ja päällekäyvä; isompia levähdystaukoja ei "matkalle" löydy. Varsinaisia mieleen jääviä teemoja musiikki ei sisällä. Tämä on yksi soundtrackin heikkous.
Orkestraatio ylittää monimuotoisuudellaan paikoin John Williamsin vivahteisimmat partituurit ja välillä kuulija voisi uskoa kuuntelevansa nykymusiikkia. Mutta toisin kuin nykymusiikki yleensä on, elokuvan musiikki ei ole samalla lailla "vaikeaa". Kontekstiinsa, ts. filmillä näkyviin tapahtumiin se sulautuu luotevasti. Kakofoniset ja aavemaiset musiikkiosiot pystyy näin nähdä osana tunnelmanluontia. Eräät musiikkikriitikot ovat tosin arvostelleet Rosenmanin sävellystä keskinkertaisena, koska se kuvasi heikosti Keski-Maata. Itse sanoisin, että se kuvasi ennemmin visuaalista puolta Bakshin elokuvajuonesta kuin itse Tolkienin kirjan ilmapiiriä.
On mielestäni sääli, että elokuvan huono menestys ikään kuin korreloi soundtrackin arvostuksen kanssa. Edellisen unohtuessa helposti jälkimmäinenkin unohtuu. Toki, elokuvasta voi olla montaa mieltä, samoin soundtrackista. Allekirjoittaneen mielestä ne ovat kummatkin hyviä - oikein suhteutettuna.

Tuomio:
***½

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Hyvä arvostelu! Rosenman ollut jo pitkään omia suosikki leffasäveltäjiä. Näitä lisää!

Jukka kirjoitti...

Mukava huomata, että elokuvamusiikin ystäviäkin löytyy.
Henkilökohtaisesti Rosenmanin tuotanto jää minulla valitettavasti tähän yhteen ainoaan elokuvaan. Olen tosin nähnyt Sybilin, mutta - harmi kyllä - sen soundtrackia ei ole koskaan julkaistu.

Suosituimmat artikkelit