tiistaina, lokakuuta 27, 2009

Levyarvostelu: ABBA - ABBA (1975)


Julkaisupäivä: 21.4.1975
Levy-yhtiö: Polar
Genre: Pop & Rock
Formaatti: LP
Kesto: 36:09

Tuotanto:
Laulu - Benny Andersson, Agnetha Fältskog, Anni Lyngstad, Björn Ulvaeus
Piano, kosketinsoittimet - Benny Andersson
Kitara - Björn Ulvaeus, Janne Schaffer, Finn Sjoberg, Bjorn Utvous, Lasse Wellander
Rummut - Ola Brunkert, Roger Palm
Basso - Ruther Gunnarsson, Mike Watson
Saksofoni: Ulf Andersson
Trumpetti: Bruno Glenmark
Tuottaminen ja sovitus: Benny Andersson & Björn Ulvaues
Äänisuunnittelija: Michael B. Tretow


Kappaleet:
A Puoli:

1. Mamma Mia (3:32)
2. Hey, Hey Helen (3:16)
3. Tropical Loveland (3:05)
4. S.O.S. (3:22)
5. Man In The Middle (3:00)
6. Bang-A-Boomerang (2:50)

B Puoli:

1. I Do, I Do, I Do, I Do, I Do (3:15)
2. Rock Me (3:03)
3 . Intermezzo No. 1 (3:48)
4. I've Been Waiting For You (3:39)
5. So Long (3.06)


Voitettuaan Eurovision laulukilpailun keväällä 1974 ABBA joutui valtaisan mediamyrskyn silmään. Promootiokiertueet ynnä muut kissanristiäiset tulivat osaksi ABBAn arkipäivää. Tämän lisäksi yhtyeen jäsenillä oli tuohon aikaan omiakin projekteja käynnissä: Fridalla sooloalbumi Frida Ensam, Agnethalla niinikään sooloalbumi Elva kvinnor i ett hus. Jopa Björnillä oli vielä suunnitelmissa levyttää vanhan Hootenanny Singers -folkporukkansa kanssa.
Ei ollut siis ihme, että ABBA pääsi aloittamaan uuden albuminsa teon vasta elokuun lopussa. Tämä tempaus oli sinälläänkin poikkeuksellista, sillä Euroviisukilpailijoiden oletettiin painuvan unholaan viimeistään kilpailua seuraavana syksynä. Nyt ruotsalaisbändi oli kuitenkin osoittamassa, ettei se halunnut olla yhden hitin ihme.

Suurin osa levytyksistä tehtiin Stocksundissa tuottaja-sovittaja Bruno Glenmarkin omistaman talon kellarissa. Tätä ennen ABBA oli pääasiallisesti levyttänyt Tukholman Metronome Studion tiloissa, mutta äänisuunnittelija Michael B. Tretowin siirryttyä Glen Studiosiin seurasi ABBA perässä. Osa nauhoituksissa ja lopullinen miksaus tehtiin Metronomella.

ABBAn uutta albumia odoteltiin jo vuoden 1974 joulumarkkinoille, mutta kappaleiden hiominen ja marraskuun Euroopan-kiertue siirsivät julkaisun aikataulua keväälle. Samalla yhtye hylkäsi levyltä lauluja, jotka eivät edustaneet Björnin ja Bennyn vaatimaa laatua. Parannuksia ja muutoksia tehtiin mm. kappaleille Bang-A-Boomerang ja Rock Me, jossa alunperin lauluosuudesta vastasi Agnetha eikä Björn.

Ensimmäinen single-levy julkaistiin marraskuussa 1974. A-puolen kappaleena oli So Long, joka muistutti tyyliltään Waterloota, mutta josta puuttui hittibiisin "ote". Kappaleesta tulikin ABBAn historian suurin floppi; se sijoittui Ruotsin musiikkilistoilla vasta 10:nneksi ja jäi kokonaan Britannian singlelistojen ulkopuolelle.
ABBA oli eniten pelännyt floppia ja juuri se tapahtui, etenkin Isossa-Britanniassa, jota pidettiin musiikkimuodin johtavana maana.

Pettymys oli onneksi väliaikaista, kun albumi julkaistiin Ruotsissa ja muualla Skandinaviassa. Se rikkoi edelliset Waterloon tekemät ennätykset ja pysyi listojen kärjessä kuukausi kuukauden perään. Seuraava single I Do, I Do, I Do, I Do, I Do pääsi sentään Britanniankin listoille.
Lopulliseksi albumin läpimurtokappaleeksi nousi Mamma Mia, joka nousi Waterloon jälkeen yhtyeen toiseksi 1. sijan Ison-Britannian maaperällä julkaistuksi singleksi. Australiassa kappale piti piikkipaikkaa aina marraskuun 1975 alusta vuoden 1976 helmikuun loppuun.

ABBA osoitti kolmannella nimeään kantavalla albumillaan, että he olivat vasta kunnolla aloittamassa musiikkibisneksen menestyvänä yhtyeenä. SOS ja Mamma Mia -tapaisen kappaleiden myötä musiikkisanastoon lisättiin uusi termi "ABBA saundi", jota kuultiin annoksina useissa tulevissa ABBAn hittibiiseissä. Ruotsalainen megailmiö oli nyt latingissa.

Arvostelu:
(Kuuntelu vaatii Spotifyn)

1. Mamma Mia
Sävellys & sanoitus: Benny Andersson, Björn Ulvaeus, Stig Anderson - Sovitus jousille: Sven-Olof Walldoff
"Kappale, joka pelasti ABBAn" on samalla yhtyeen kirkkaimpia tuotoksia.
Yksinkertaisen italiankielisen iskulauseen "Mamma mia" lisäksi kappaleen kantavana voimana on marimba, jonka Benny Andersson löysi studiosta. Kokeiltuaan instrumentin ääntä hän piti sen tuottamasta tik-tak -efektistä, joka liitettiin kappaleeseen. Tasainen rumpukomppi pitää kappaleen hyvin kasassa vaimentuen aina Mamma mia-kertosäkeen alussa korostaen lyyrikoita. Melodia on "abbamaisen" simppeli ja helposti mieleen jäävä.
*****

2. Hey, Hey Helen
Sävellys & sanoitus: Benny Andersson, Björn Ulvaeus
Mamma Mian jälkeen konstrastia luo hard rock -tyylinen kappale vahvoilla kitarariffeillä ja rumpukompilla. Sanoituskin on tummanpuhuvampi kertoen eronneesta naisesta. Muistuttaa ABBAn kahden ensimmäisen albumin kokeilevaa linjaa, ja on siksi "epätyypillinen" ja levyn heikompaa edustusta.
**

3. Tropical Loveland
Sävellys & sanoitus: Benny Andersson, Björn Ulvaeus, Stig Anderson
Voi kestää hetki, että vähemmän ABBAa kuunnellut tunnistaa tämän Reggae-kappaleen yhtyeen tuotannoksi.
Kappale jatkaa ns. kokeiluperinnettä: siitä puuttuu täysin ABBA-saundi ja helposti muistettava melodia. Ei kappale huono ole, etenkin jos kaipaa rennompaa taustamusiikkia.  Mutta henkilökohtaisesti jättäisin reggaen jamaikalaisten erikoisosaamiseksi.


4. S.O.S. 
Sävellys & sanoitus: Benny Andersson, Björn Ulvaeus, Stig Anderson
ABBA-albumin jalokiviä Mamma Mian ohella. Saavutti listoilla kärkipaikan useissa maissa. Oli mm. John Lennonin lempikappaleita.
Kappaleessa on sentimentaalisuutta kylliksi. Bennyn kosketinsoitin säestää yksinään Agnethan kyyneleistä tulkintaa koskettavalla tavalla. Kertosäkeistö on terävämpi ja mukaan tulee kitarat ja rummut. Melodisesti poikkeavin osuus kuuluu kertosäkeessä "When you're gone..." jota toistetaan aina lopettavaan tyylikkääseen pianosooloon asti.
****½

5. Man In The Middle
Sävellys & sanoitus: Benny Andersson, Björn Ulvaeus - Saksofonisovitus: Björn J:son Lindh  - Saksofoni: Ulf Andersson
Erittäin epätyypillinen R'B/Soul tyylinen biitti tässä kappaleessa. Maskuliinisuutta lisää johtavana solitina oleva Björn. Kappale ei ole tylsä, mutta se ei mitenkään säväytä. Tyylivalinta tekee kappaleesta vaimean ja kertosäkeistöstä erottaa sanat "Man In The Middle" kaiken muun jäädessä epäselväksi. Mysteeri.


6. Bang-A-Boomerang
Sävellys & sanoitus: Benny Andersson, Björn Ulvaeus, Stig Anderson
Tämä laulu edustaa selvästi tutumpaa ja pirteämpää ABBA-tuotantoa. Kappale sijoittui Ruotsin euroviisukarsinnoissa sijalle 1975 popduo Svenn & Lotta esittämänä, sillä ABBA ei halunnut uudestaan mukaan kisaan.
Omaperäinen sähkökitara-syntetisaattori teema soi alussa, josta kappaleen tunnistaa helposti ennen kuin se kunnolla alkaa. Tahti on seminopea. Kertosäkeen sanat "So bang, a boom-a-boomerang" tahdittavat mukavasti melodiaa lisättynä dum-be-dum-dum -hölynpölyllä.
****

7. I Do, I Do, I Do, I Do, I Do
Sävellys & sanoitus: Benny Andersson, Björn Ulvaeus, Stig Anderson - Saksofoni: Ulf Andersson
Albumin kolmas suurhitti. ABBA nousi kappaleellaan jälleen Australian listan kärkeen, jo 14. peräkkäisenä viikkona. Ei ihme, että konserttikiertuetta kengurumaahan suunniteltiin albumin menestyksen seurauksena.
On myös jälleen hämmästeltävä, kuinka täydellisesti ABBA on onnistunut sovittamaan omaperäinen kappalenimen mukaan sanoitukseen. "I Do x 5" on ehkä hauskin ja onnistunein työ tällä saralla.
Kappaleen positiiviseen erikoisuuteen kuuluu Ulf Anderssonin letkeä saksofonisoolo. Harva tiedostaa, että ABBA-saundia ei olisi luotu ilman osaavia taustamuusikoita. Monet heistä olivat mukana lähes koko yhtyeen toiminnan ajan, aina mukana lavalla ABBAn kanssa kiertueella. Tietty, koska he olivat osa ABBAa. Aiheesta saisi pitkän artikkelin, laitanpa sen korvan taakse.
Musiikillisesti en löydä huonoa sanottavaa. Erittäin tarttuva ja iloinen kappale.
****½

8. Rock Me
Sävellys & sanoitus: Benny Andersson, Björn Ulvaeus, Stig Anderson - Saksofoni: Ulf Andersson
Minimalistinen rokkikipale, mutta parhaimpia ei-pop/disco kappaleista ABBAn tuotannossa. Ensimmäiset 17 sekuntia lauletaan poikkeuksellisesti a cappella-tyyliin, tosin yksinkertaista tahtia pukataan taputuksin a la Queenin We Will Rock You.
Instrumentit rajoittuvat rumpuihin ja pianoon. Björnin ääni on parhaimmillaan, kun hän lisää siihen aggressiivisuutta. Rytmikäs ja simppeli kappale, joka toimii.
****

9. Intermezzo No. 1
Sävellys & sanoitus: Benny Andersson, Björn Ulvaeus - Sovitusjousille: Björn J:son Lindh  - Piano: Benny Andersson
ABBAn harvoja instrumentaaleja. Kappale osoittaa Bennyn ja Björnin kykyä ja suuntautuneisuutta klassiseen musiikkiin ja todistaa Bennyn omaavan virtuoosimaiset pianonkäsittelytaidot. Kappale on erittäin vauhdikas ja esimerkiksi ABBA-elokuvassa se soi juoksu-kohtauksessa. Rakenteeltaan sävellys on todella monisyinen, koska yksinkertaisuutta vaativaa laulua ei tarvitse huomioida. Itse pidän erityisesti kohdan 1:12-1:17 nousevasta saundista. Tyynempi väliosuus 2:00-2:19 tuo mukavaa kontrastia tempoon.
Piano- ja instrumentaalimusiikin ystävänä en voi olla pitämättä kappaleesta.
****½

10. I've Been Waiting for You
Sävellys & sanoitus: Benny Andersson, Björn Ulvaeus, Stig Anderson
Pidän tätä kaunista pop-balladia aliarvostettuna kappaleena ABBAn tuotannossa. Se saavutti korkeimmillaan listasijoituksen 8 Uudessa-Seelannissa. Agnethan laulu on yhtä koskettavaa kuin enemmän tunnetuissa kappaleissa Winner Takes It All tai One of Us. Sovitus on lempeän kaihea: kevyt komppi, heleä kitara & vaimea kuoro taustalla. Unohdettu mestariteos.
****½

11. So Long
Sävellys & sanoitus: Benny Andersson, Björn Ulvaeus - Tumpetti: Bruno Glenmark
Pahamainen floppikappale. Waterloolle identtinen rytmi on havaittavissa, ja muutenkin kappale on etäisesti viisuvoittajaa kopioiva. Sovitus on pistävämpi ja aavistuksen vähemmän railakas. Kappale ei silti ole mitenkään tylsä tai epä-ABBAmainen, sanoituksessakaan ei ole moittimisen sijaa. Osuus välillä 2:03-2:12 on mielenkiintoinen. Rytmikäs kappale kaiken kaikkiaan. Huono listamenestys ihmetyttää minua, kuten myös taannoin bändiä.
****

Tuomio:
ABBA-saundi alkoi toden teolla löytyä kolmannella yrityksellä. Mamma Mia räjäytti potin ja kappaleet S.O.S ja I Do, I DO, I Do, I Do, I Do pitivät yhtyeen listojen kärjessä. Albumi oli siis selvä parannus kahteen edelliseen verrattuna.
Levyllä on silti jälleen monta ABBAlle "epätyypillistä" kappaletta. Nyt voi kuitenkin miettiä, ovatko ne loppujen lopuksi niin epätyypillisiä. Voiko puolet yhtyeen tuotannosta olla edes epätyypillistä? Pikemmin tätä musiikkityylien suurta vaihtelevuutta pitäisi arvostaa, ja ABBA on siinä suhteessa taituri. Arvostelussa vertailu tapahtuu ikävä kyllä näihin europoppi oleviin superhitteihin, jolloin "muotista" poikkeavia kappaleita tulee karsastaneeksi helposti. Vaikea dilemma.
Kokonaisuutena albumi on laadukas kokoelma tarttuvaa musiikkia ja todellakin se julkaisu, joka nosti ABBAn maailmanlaajuiseksi megayhtyeeksi.
****

1 kommentti:

xiladone kirjoitti...

Hoo, niitä parempia ABBA-levyjä. Se tyylillinen harhailu on tässä tapauksessa piristävää, ja onhan SOS nyt aivan nerokas kappale.

Suosituimmat artikkelit