keskiviikkona, lokakuuta 21, 2009

Pelimusiikkiarvostelu: Age of Empires - The Rise of Rome(1998)

Vuonna 1997 PC:lle julkaistu alkuperäinen Age of Empires oli ensimmäinen peli, joka yhdisti reaaliaikaisen strategianpeligenren ja Civilization-sarjan idean. Command & Conquer oli paria vuotta aikaisemmin popularisoinut tietokoneympäristöön ylhäältä päin kuvatun strategianäpsyttelyn. Age of Empires toi mukaan kuvioon historialliset aikakaudet ja kansat.
Pelissä oli yhteensä 12 kansaa, joilla kaikilla oli oma vahvuutensa ja heikkoutensa. Pelissä menestyminen riippui paitsi taistelusta ja puolustamisesta, myös teknologisesta kehityksestä ja resurssien oikeanlaisesta käytöstä. Mukana pelissä oli ns. tarina-moodi, jossa seurattiin historiallisia tapahtumia ja taisteluita. Myös quick play-taistelu tietokonevastustajia vastaan, kenttäeditori ja nettipeli olivat mukana.


Age of Empires sai tulevina vuosina seuraajia/kopioijia, jotka pohjautuivat samaan konseptiin. Esimerkkinä Empire Earth ja Rise of Narions -sarjat. Vuoden 2001 PC-peli Star Wars: Galactic Battlegrounds käytti Age of Empiresin Genie-pelimoottoria.

Peli sai myöhemmin vuosi julkaisunsa jälkeen lisäosan The Rise of Rome, joka toi mm. 4 uutta sivilisaatiota ja ja uusia teknologeja ja hahmoja. Peli sisälsi myös täysin uuden soundtrackin, joka on monimuotoisuudeltaan minusta aavistuksen alkuperäistä rikkaampi.


Kehittäjä: Ensemble Studios
Julkaisija: Microsoft Game Studios
Julkaisuaika: Marraskuu 1998
Genre: Reaaliaikainen strategiapeli
 Muoto: CD

Tuotanto:
Suunnittelu - Sandy Peterson
Ohjelmointi - Tim Deen, Angelo Laudon, Dave Pottinger, Matt Pritchard, Paul Bettner
Taide - Scott Winsett, Duane Santos, Duncan McKissick, Herb Ellwood, Thonny Namuonglo
Äänet - Chris Rippy
Musiikki - Stephen Rippy, David Rippy
Hallinto - Nellie Sherman
Liiketoiminta - Bob Wallace, Brian Moon
Tuotanto - Harter Ryan, Brian Sullivan, Tony Goodman
Käsikirjoitus - Bruce Shelley, Chris Rippy, Greg Street
Laadunvalvonta ja testaus - Chris Campbell, Chea O'Neill, Chris Van Doren, Don Gagen, David Lewis, Ian Fischer, John Evanson, Mark Terrano, Mario Grimani, Sean Wolff, Trey Taylor
Web-tuki - Mike McCart


Kappaleet:
1. Title Screen (1:08)
2. Win (0:24)
3. Loss (0:54)
4. Tangon Alpha Bravo (3:13)
5. Polyester Jammy (2:19)
6. Hyman's Wrath (2:55)
7. Mix of the Great Books (2:54)
8. Mean(Ain't No Hip-Hop In Tha House Mix) (3:32)
9. Medieval Melody(3:08)
10. Rocky Roads (3:06)
11. Kitty's Song (3:23)
12. Fretless Salsa (2:44)
13. Bigelow's Bungalow (3:05)
14. Rise of Rome Credits (1:28)

Age of Empires musiikista on vastannut sarjan ensimmäisestä pelistä lähtien Stephen Rippy, joka toimi myös sarjan kehittäjän (2009 lakkautetun) Ensemble Studiosin Audio ja Musiikki laitoksen johtajana.

Ennen Age of Empiresia Ensemble teki tietokantaohjelmien lisäosia. Sattumalta Stephenin veli David Rippy oli ollut töissä yrityksessä jo 3 vuotta. Stephen liittyi suunnittelemaan musiikkia veljensä kanssa ensimäistä Age of Empiresia varten. Mukaan ääniympäristön luomiseen liittyi vielä katraan kolmas pää Chris Rippy.
Stephen ja David sävelsivät yhdessä musiikin sarjan osiin käyttäen oikeita instrumentteja. Tuohon aikaan levytila oli vähäistä ja musiikin soittaminen paljon konetehoa vievää, joten musiikki muutettiin digitaaliseen midi-muotoon.
Pelin sävellystyö ei ollut helppoa:
«Musiikki oli pitkäkestoisen kulttuurien, tyylien ja instrumenttien tutkimuksen tulos. »

Vuosi myöhemmin Stephen on maininnut pelin musiikkien häkellyttävän häntä. Liekö ilmaus negatiivinen on epäselvää. Tuotantotiimi joutui keräämään myös valtavat määrät ääninäytteitä muun muassa eläintarhoista luodakseen peliin autenttisen ääniympäristön.
Stephen Rippy on pelimusiikkien ohella tehnyt myös yli 10 instrumentaali- ja rockalbumia.


Arvostelu:

1. Title Screen

Valikkomusiikki. Sangen mahtipontiset midi-jouset sysähtelee, ja kontrastia haetaan huilulla.
**
Kappale häviää alkuperäisen Age of Empiresin salaperäisemmälle tunnusmusiikille



2 Win

Voittomusiikki(dah!). Ei voi olla täysi midi-musiikki, koska alkuun on miksattu ihmisten ääntä. Tekee tehtävänsä.
**

3 Loss

Häviö. Synkkä ja bassoon painottuva, vahvistuvaa ja taas vaimenevaa koto-soitinta. Miksi minulla tulee Donkey Kong Country mieleen?
**½

4 Tango Alpha Bravo

Lähes pelottava melodia. Koto jälleen pääinstrumenttina. Vasta kohdassa 0:58 lyömäsoittimet lähtee luomaan rytmiä. 1:35-1:49 sisältää poikkeavan väliosion, kunnes kappale alkaa uudelleen.
****½

5 Polyester Jammy

Balladityylinen kitarakappale. 1:00-1:10 mielenkiintoinen kellopeliosuus. Mollivoittoinen, yksinkertainen melodia monilla variaatioilla.
***

6 Hyman's Wrath

Midi-kuoroääniä 0:12-saakka. Korostetun vahva rytmisoitinten ääni. Basson erottaa taustalla. Melodia epäselvä.
**½

7 Mix of the Great Books

Omaperäinen Kalimba(?)-solo alussa, johon muut etniset soittimet yhtyvät yksi toisensa perään. Erittäin mystinen ja atonaalinen "kappale", 0:58-> kuuluva pizzicato luo jonkinlaista melodiaa. Ei ikävystyttävä vaan kiehtova.
****

8 Mean (Ain't No Hip-Hop In Tha House Mix)

Kellopeli soi alussa, jonka jälkeen(0:09) vuorossa on Dulcimer antaen keskiaikaista sävyä. Epämääräinen melodiakulku vaihtuu hetkeksi 1:18-1:38 ylempään sävellajiin. Seuraava osuus muistuttaa melkein R'n'B-genreä.
***

9 Medieval Melody

Vahva afrikkalaistyylinen rumpualoitus, johon liittyy ensin(0:19) marimba ja sitten(0:30) jouset. Melodia jännittävä, monipuolinen ja instrumenttien valinnoiltaan kattava.
***½


10 Rocky Roads

Alussa voimistuva kitarariffi kuulostaa synteettiseltä(ei vain midi-äänistä johtuen). Muita instrumentteja oboe ja marimba. Rytmikäs kappale vailla motiivia.
**½

11 Kitty's Song

Mitä tähän sanoa. Kajahtanut melodiakulku, Rippyn sanoin "häkellyttävä", vai humoristinen? Kohdassa 0:13 epävireinen(!) nuotti. Muut instrumentit(kellopeli, oboe, rytmisoittimet) vain näyttäytyvät yksi toisensa perään. Tällä tavalla atonaalisuuden ja tonaalisuuden rajalla pyörivä musiikki häiritsee jo pelikokemusta sanon mä ;)
*****

12 Fretless Salsa

Hi-hat aloitus. Selvä rytmi ja monisyinen melodia, joka kuitenkin pysyy koossa koko pituudeltaan. 1:07-1:10 jotain scifi-instrumentteja? Vaimea melodia välillä 1:31-1:50 on mukava.
****

13 Bigelow's Bungalow

Stephen ja David haluavat aloittaa kappaleensa aina soolo-osuudella. Nyt pizzicato-viulu kyseessä. Musiikki on eläväinen, sanoisin että elokuvamainen. Jännä poikkeava osuus rakenteessa kohdassa 2:10-2:23.
***½

14 Rise of Rome Credits

Tämä "tekijätiedot"-kappale muistaakseni ei ole midi-versio, vaan sisältää oikeita instrumentteja. Alun panhuiluosuus on liian aidon kuuloinen ollakseen virtuaalinen. Hill Street Blues-tyylinen piano taustalla vaikuttaa huumorivedolta. Muusikoiden jammailua kenties? Heh.
**½



Tuomio:
Kuten artikkelin alussa mainitsin, The Rise of Rome yllättää musikaalisella rikkaudellaan. Etnisiä instrumentit kuten Kalimba, Agogo, Koto, Shamisen, Fiddle jne. ovat jatkuvassa käytössä. Musiikin ilmapiiri lepää paljolti rytmissä, ja se poikkeaa paljonkin kappaleesta riippuen. Toiset ovat rakenteeltaan selveämpiä, jotkut todella omaperäisiä. Kaiken kaikkiaan Rippyn veljeskaksikko on onnistunut luomaan hyvää ambient-musiikkia, ja se ei todellakaan ole pelin heikkous jos sellaista edes löytyy.
Luonnollisesti arvosteluuni sisältyy paljon puolueellisuutta; peli on minulle nostalgia-arvoltaan korvaamaton ja osa lapsuuttani. Lopullisesta tuomiosta paranee ottaa siis yksi tähti pois, jotta se antaisi oikean kuvan musiikin laadusta.
****

Ei kommentteja:

Suosituimmat artikkelit