tiistaina, marraskuuta 10, 2009

Levyarvostelu: James Bond 007 - 13 Original Themes


Julkaisuvuosi: 1983 / 2009
 Levy-yhtiö: United Artists Records / Capitol
Formaatti: LP / CD


Kappalelista:
A1
Monty Norman  -
The James Bond Theme
1:45

A2
Matt Monro  -
From Russia With Love
2:32

A3
Shirley Bassey  -
Goldfinger
2:47

A4
Tom Jones  -
Thunderball
3:00

A5
Nancy Sinatra  -
You Only Live Twice
2:44

A6
Louis Armstrong  -
We Have All The Time In The World
3:12

A7
Shirley Bassey  -
Diamonds Are Forever
2:40

B1
Paul McCartney  -
Live And Let Die
3:10

B2
Lulu  -
The Man With The Golden Gun
2:35

B3
Carly Simon  -
Nobody Does It Better
3:29

B4
Shirley Bassey  -
Moonraker
3:07

B5
Sheena Easton  -
For Your Eyes Only
3:30

B6
Rita Coolidge  -
All Time High
3:07

__________________

Puhuttaessa toimintaelokuvista on mahdontonta olla mainitsematta James Bond -sarjaa. Brittien salainen agentti 007 on esiintynyt jo 22 kertaa valkokankaalla ja 23. filmi on jo tekeillä. Vaikka niin Bond kuin ympäröivä maailma on muuttunut, ei luoteja edelleenkään säästellä takaa-ajokohtauksissa. Yhtä pysyvää elokuvissa on 007:n charmikkuuteen lankeavat naiset, samoin kuin se, että paha saa aina lopussa palkkansa. Klassista.

Musiikki on ollut Bond-elokuvissa luonnollisen tärkeä elementti. Vaikkei olisi ainuttakaan salaisen agentin leffaa nähnyt, uskon teeman olevan silti tuttu.
Bond-musiikin suurmies on viisinkertainen Oscar-voittaja John Barry(s. 1933). Englantilainen säveltäjä on vastannut vuosina 1963-1987 yhteensä 11 sarjan elokuvan musiikista. Taustamusiikin lisäksi hän on tuottanut mm. single-listoillakin hyvin menestyneet teemakappaleet Goldfinger, A View to a Kill ja The Living Daylights.

Barry tunnetaan moninkertaisena Oscar-, Grammy- ja Bafta-palkinnon saajana, mutta kiintoisaa kyllä, itse Bond-sävellyksistä hän ei ole saanut kuin kaksi Golden Globe nimitystä(ilman voittoa).
Myönnän tässä yhteydessä, että en henkilökohtaisesti edes pidä Bond-elokuvien musiikkia kaksisena. Tämä on enemmän sääntö kuin poikkeus puhuttaessa action-elokuvissa, joissa musiikki on yleensä erittäin vaihtelevaa riippuen kulloisesta kohtauksesta. Koska tempo on nopea ja musiikki seuraa jatkuvasti ruudun tapahtumia ja tunnetiloja, varsinaisia "kappaleita" ei toimintaelokuvissa oikeastaan tapaa. Juuri tämän vuoksi valitsin arvostelun kohteeksi - en niinkään taustamusiikin - vaan elokuvien alkuun sijoittuvat teemamusiikit.


Mielenkiintoinen seikka on myös, että itse kuuluisa "James Bond teema" ei suinkaan ole hovisäveltäjä Barryn käsialaa, vaan sen on tehnyt ensimmäisen Bond-elokuvan Dr. No(1962) säveltäjä Monty Norman(s. 1928). Asia ei ole valitettavasti näin yksiselitteinen, vaan teeman alkuperäisestä tekijästä on kiistelty Barryn ja Normanin välillä aina oikeudessa asti, viimeksi vuonna 2001. "Lopullinen" selitys on se, että Monty Norman keksi kuuluisan kitararytmin, joka soi kappaleessa. Elokuvissa soiva teema taas on John Barryn jazz-sovitus Normanin sävellykselle.
Syntytarina vaihtelee kysyttäessä eri tekijäpuolilta ja varmaa on vain se, että Monty Norman on saanut kappaleesta rojalteja vuodesta 1962 asti. Kuuluisiko tietty osa niistä Barrylle jää muiden tulkittavaksi.


James Bond 007 13 Original Themes sisältää nimensä mukaan 13 klassikkoteemaa aina ensimmäisestä Bondista vuoden 1983 Octopussy-elokuvaan. Suurimman osan sävellyksistä on tehnyt luonnollisesti John Barry. Muita tekijöitä on ex-Beatle Paul McCartney(s. 1942) single-listojen sijalle #7 kivunneella Live and Let Die -rock-kappaleella, Marvin Hamlisch(s. 1944) balladillaan Nobody Does It Better elokuvasta The Spy Who Loved Me ja Bill Conti(s. 1942) kappaleella For Your Eyes Only, jonka esittäjänä oli Sheena Easton(s. 1959).

Kunnianhimoiset musiikkiteemat ovat olleet Bond-elokuvien eräs näkyvin aspekti ja kappaleiden esittäjiksi on yleensä pyritty saamaan toinen toistaan kuumempia nimiä. 1980-2000 luvulla artistit kuten Madonna, Tina Turner, a-ha ja Duran Duran ovat sysänneet Bond-teemat aina musiikkilistojen terävimpään kärkeen. Elokuvalevitykseen aikaan radiossa ja televisiossa pyörivät hitit ovat olleet mitä parhainta promootiomateriaalia tuotantostudiolle. 
60-luvun vaikuttavimmaksi Bond-laulajaksi nousi Shirley Bassey(s. 1937). Edelleen levyttävä, nykyisin Britannian kaikkien aikojen menestynein naisartisti lauloi yhteensä kolmessa 007 elokuvassa.
Oman vaikuttavan osuutensa teemakappaleen laulajina teki myös Nancy Sinatra(s. 1940) elokuvassa You Only Live Twice(1967), maineikas ja ikinuori Tom Jones(s. 1940) sekä amerikkalainen Carly Simon(s. 1945).


Arvostelu: (Kuuntelu vaatii Spotifyn)

1. John Barry Orchestra – James Bond Theme (From "Dr. No.")
Sävellys: Monty Norman - Esitys: John Barry & Orchestra
Kuten nimikin kertoo, 'se' teema kyseessä. Sävelkulultaan melodia on yksinkertainen: H, C, C♯, C. Normanin kitararytmi "räntätätän tän täntän" hieman kaikuu taustalla. 0:41 alkaa bigband-tyylinen jazzosuus. Sävy on tummanpuhuva, hiipivä, oikein agenttimainen(vertailuna myöhemmin tehty Salainen agentti '86)
*****

2. Matt Monro – From Russia With Love
Sävellys: Lionel Bart - Esitys: Matt Monro ja John Barry & Orchestra
Lionel Bart(1930 - 1999) oli englantilainen pop- ja musikaalisäveltäjä. Silloisen suosionsa johdosta hänet valittiin teemamusiikin tekijäksi. Laulun tulkitsi Matt Monro(1930 - 1985) joka oli eräs 60-luvun maineikkampia viihdetailijoita.
Kappale on odottavainen, hidas balladi(vai bossanova?). Musiikki ei ole täysin omaperäinen, mutta sovitus on elegantti. Monron laulu muistuttaa Sinatraa jollain tapaa.
Suomettumisen johdosta Sauvo Puhtila käänsi kappaleen nimellä "Idän ja lännen tiet" ilman mainintaa Venäjästä. Laila Kinnunen levytti kappaleen 1964.
***½

3. Shirley Bassey – Goldfinger
Sävellys: John Barry - Sanat: Leslie Bricusse & Anthony Newley Esitys: Shirley Bassey ja John Barry & Orchestra
Tällä kappaleella Shirley Bassey pääsi kotimaassaan single-listan sijalle 2, ja yhdysvalloissakin sijalle 8. Levyä myytiin pelkästään USAssa yli miljoona.
Alun fanfaarit ovat huikeat. Shirleyn laulussa on yhtä paljon energiaa ja ylpeyttä kuin koko elokuvassa, joka on eräiden mielestä Bond-sarjan parhain. Melodia ja rakenne ovat kappaleella erikoiset. Säveltaso vaihtuu oudosti ja veikkaan, että harva pystyy laulamaan sen täysi puhtaasti.
*****

4. Tom Jones – Thunderball
Sävellys: John Barry - Sanat: Don Black: Tom Jones ja John Barry & Orchestra
Alun perin Shirley Basseyn piti laulaa kappale nimeltä Mr. Kiss Kiss, Bang Bang. Tuottajakaksikko Albert R. Broccoli ja Harry Saltzman eivät kuitenkaan halunneet elokuvan nimestä poikkeavaa teemakappaletta, joten Barry sävelsi Thunderballin pikaisesti.
Tom Jonesin ääni on nuorekas, mutta kyllä Tompan tunnistaa. Etenkin viimeinen 7 sekunnin huuto on vaikuttava; «Suljin silmäni ja lauloin pitkään. Kun avasin silmäni, huone kieppui».
Kappaleen hätäinen luonti näkyy ja kuuluu, eikä se vedä vertoja Goldfingerille. Bond-teeman osia toistuu aika ajoin kappaleen sisällä.
**½

5. Nancy Sinatra – You Only Live Twice
Sävellys: John Barry - Sanat: Leslie Bricusse & Anthony Newley - Esitys: Nancy Sinatra ja John Barry & Orchestra
Moni yhdistää alun uskomattoman euforiset jouset Robbie Williamsin kappaleeseen Millenium, jossa itse asiassa käytetään täsmälleen samoja Barryn nuotteja. Voin sanoa, että tämä jousimelodia on Barryn suurin innovaatio Bond-musiikissa.
Muuten kappale on kaunis rock-balladi. Frank Sinatran(1915 - 1998) tytär Nancy tarjoaa sentimentaalista tulkintaa, jollaista uhmakas Shirley Bassey ei välttämättä olisi onnistunut luoda. Kappale sijoittu listoilla sijalle #44.
****

6. Louis Armstrong – We Have All The Time In The World
Sävellys: John Barry - Sanat: Hal David - Esitys: Louis Armstrong ja John Barry & Orchestra
Jazzin legenda Louis Armstrong antoi kähisevän äänensä vuoden 1969 Bondiin, On Her Majesty's Secret Service. Elokuvan alussa ei poikkeuksellisesti soinut laulua, ja usein virheellisesti tätä kappaletta luullaan avausteemaksi.
Musiikki ei yllä Barryn parhaimmistoon. Kappaleessa on onneksi haikeutta, joten tunnelma pelastaa muuten vaisun laulun.
Kiintoisan sivuseikka on, että kyseessä oli Armstrongin viimeinen äänitys ennen kuolemaa.
***

7.  Shirley Bassey – Diamonds Are Forever
Sävellys: John Barry - Sanat: Don Black - Esitys: Shirley Bassey ja John Barry & Orchestra
Shirley Bassey sai virallisesti toisen Bond-keikkansa esittäessään tämän balladin Sean Conneryn viimeisessä 007-esiintymisessä vuonna 1971. Tuottaja Harry Saltzman ei ollut hyväksyä kappaletta elokuvaan sen sisältämien seksuaalisten viittausten takia. Kerrotaan myös, että Barry käski Basseytä kuvitella laulavansa peniksestä.
Barryn hiteistä laulu kilpailee You Only Live Twicen kanssa. Sanat ovat toistavia, mutta näin helposti päähän jääviä. Melodia on myös yksinkertainen(verrattuna esim. Goldfingeriin). Kappaleessa ei tosin mitään suurta heikkoutta ole.
****

8. Paul McCartney – Live And Let Die
Sävellys & sanat: Paul & Linda McCartney - Esitys: Paul McCartney & Wings
Live and Let Die(1973) oli sikäli merkittävä käännekohta James Bond-sarjassa, koska ensinnäkin se oli ensimmäinen Roger Mooren tähdittämä Bond, ja toisekseen ensimmäinen, johon John Barrylla ei ollut osaa tai arpaa. Soundtrackista vastasi "viides beatle" eli Sir George Martin(s. 1926). Yhteistyöhön liittyi toinenkin beatle, Paul McCartney, joka tuotti yhdessä silloisen bändinsä Wingsin kanssa rokkaavan alkutunnarin. Sovituksesta vastasi Martin. Kappale oli todellinen menestys, ja se piti singlelistojen toistasijaa kolmen viikon ajan.
Rakenne on kaksijakoinen: Alku on hidas ja lempeä, kunnes 0:46 kohdassa tempo vaihtuu ja hyvin muistettavat kitarariffit saavat kappaleen "räjähtämään". 1:48 vauhti muuttuu takaisin säyseäksi, ennen lopun hurjistusta.
****½

9. Lulu – The Man With The Golden Gun

Sävellys: John Barry - Sanat: Don Black - Esitys: Lulu ja John Barry & Orchestra
John Barry palasi yhden elokuvan sapatiltaan otsikon nimiseen vuoden 1974 Bond-elokuvaan. Tunnusmelodian esitti laulajana, euroviisuvoittajana, mallina ja näyttelijänä tunnettu Lulu(s. 1948). Barry itse pitää kappalettaan heikoimpana tuotoksenaan: «Inhoan sitä eniten». Lyriikoita pidetään myös rivoimpana kaikista Bond-tunnareista.
Yhdyn Barryn näkemykseen. Kappale on heikko, sanoisin jopa surkea. Siinä ei tunnut olevaan mitään mieltä, mitään motiivia joka määrittäisi sen tarkoituksen. Epämääräistä kakofoniaa koko laulu.
*

10. Carly Simon – Nobody Does It Better
Sävellys: Marvin Hamlisch - Sanat: Carole Bayer Sager - Esitys: Carly Simon

Musiikin monipalkittu säveltäjä Marvin Hamlisch palkattiin tuuraamaan Barrya elokuvassa The Spy Who Loved Me(1977) hänen ollessaan estynyt työskentelemään Isossa-Britanniassa verotuksen takia.
Carly Simon lauloi tämän rockballadin ja se menestyi varsin hyvin ollen USAn singlelistojen kakkonen kolmen viikon ajan ja saaden ehdokkuuteen Oscariin parhaimpana elokuvalauluna.
Itse en välttämättä ylistäisi kappaletta niin suuresti. Onhan se OK ja varmasti listakamaa, mutta omaperäisyyttä olisi saanut olla enemmän.
Jostain syystä Simonin lauluääni kuulostaa ajoittain miehiseltä(tai Michael Jacksonilta) korvaani.
***

11. Shirley Bassey – Moonraker
Sävellys: John Barry - Sanat: Hal David - Esitys: Shirley Bassey ja John Barry & Orchestra
John Barry ja Shirley Bessey olivat jälleen yhdessä tekemässä uuteen James Bondiin alkutunnaria. Näin ei tosin aluksi pitänyt käydä, vaan lauluosuutta suunniteltiin mm. Kate Bushille ja itse Frank Sinatralle. Kun Johnny Mathis(s. 1935) vielä luopui tyytymättömyyttään projektista, annettiin rooli Basseylle vain viikkoja ennen elokuvan julkaisua. Laulaja itse ei tuntentut kappaletta "omakseen" ja se epäonnistuikin saavuttamaan listasijoituksia.
Moonraker lyö selvästi mahdottoman The Man With The Golden Gunin, mutta on kokonaiskuvaltaan väsynyt. Basseyn äänessä toki riittää voimaa, mutta kun musiikki on vaisua, ei mikään rääkyminen auta.
**

12. Sheena Easton – For Your Eyes Only

Sävellys: Bill Conti - Sanat: Mick Leeson - Esitys: Sheena Easton

Blondie-yhtye yritti saada kappaleensa 12. James Bond -elokuvaan, mutta tuotantotiimi päättikin säilyttää nimen ja vaihtaa sen Bill Contin balladiin. Italian-amerikkalainen Conti tuurasi tässä Barrya, joka jälleen verouudistuksen takia oli estynyt työskentelemään Britanniassa. Uudeksi esiintyjäksi valittiin Sheena Easton, joka äskettäin oli noussut maailmanmaineeseen kappaleellaan Morning Train.

Kappale oli iso hitti ja saavutti maailmanlaajuisesti hyviä listasijoituksia, muun muassa Billboardilla sijan #4. Easton tekee myös historiaa ollessaan ensimmäinen artisti, joka pääsi mukaan kuviin teeman aikana.
En taaskaan jaa näkymystä musiikkilistojen kanssa. Minusta kappale on pliisu ja erittäin huonosti toimintaleffaan sopiva. Kappaleen menestys todennäköisesti kertoo vain 80-luvulla musiikkimausta kuin sen todellisesta "hyvyydestä".
**½

13. Rita Coolidge – All Time High
Sävellys: John Barry - Sanat: Tim Rice - Esitys: Shirley Bassey ja John Barry & Orchestra
Octopussyn teema oli nyt toisen kerran muun niminen kuin elokuvan nimi. Seuraavan kerran näin tehtiin vasta Casino Royalessa vuonna 2006.
John Barry palasi jälleen Bond-säveltäjäksi, ja teeman laulajaksi valittiin Mari Wilsonin huonon Yhdysvaltojen markkina-arvon jälkeen Rita Coolidge(s. 1945). Listalla All Time High saavuttin sijan #36, mutta Adult Contemporary -genren listoilla se oli ykkösenä 4 viikkoa.
Kappale on tyyliltään hyvin erilainen verrattuna muihin Barryn sävellyksiin. Toisaalta 60-luvulta oli tultu jo vuoteen 1983 ja Goldfingerin tapainen mahtipontisuus oli täysin pois muodista. Allekirjoittaneeseen tämän tyylinen musikaalinen latteus ei uppoa. Jännyys puuttuu, ja se ei ole suvaittava asia puhuttaessa sentään James Bondista.



Tuomio:
James Bond 007 13 Original Themes kokoaa yhteen Bond teemat sarjan 13. ensimmäisestä elokuvasta. Mukaan mahtuu suuria klassikoita ja valitettavasti yhtä suuria floppeja. Laadussa näkyy heikkenemistä mentäessä ajassa eteenpäin, mikä toisaalta kertoo myös ajan musiikkityylien muuttumisesta.
Kaiken kaikkiaan Bond-teemat ovat oivat ilmiö, ja perintö jatkuu edelleen uusissa leffoissa. Keskiarvona annan levylle vahvan kelvollisen.

***

Ei kommentteja:

Suosituimmat artikkelit