lauantaina, tammikuuta 09, 2010

Disneyn alkumusiikit - Osa II

Jatkan vihdoin Disneyn alkumusiikit -artikkelisarjaa, jonka ensimmäisen osan julkaisin viime vuonna syyskuun 3. päivä.

Vanhemmat Disneyn elokuvat alkoivat aina musiikilla ja ruudussa näkyvillä tekijätiedoilla. Perinnettä jatkettiin aina vuoteen 1983 ja Mikki Hiiren jouluaatto oli viimeinen alkuruudut sisältävä elokuva. Tämän jälkeen elokuvat ovat suoraan aloittaneet joko tarinalla tai laululla, ja ainoastaan elokuvan nimi tai "Disney Pictures esittää" on mainittu ruudulla.

Tämän artikkeliosan neljä elokuvaa tulevat kaikki 1950-luvulta, jolloin enkelikuoroin höystetyt alkuruudut olivat vielä suuressa muodissa. Suurta tyylillistä vaihtelua näiden esimerkkielokuvien osalta ei siis löydy.
Huomautan, että jätän välistä Disneyn 40-luvun RKO-ajan elokuvat kuten Kolme caballeroa (1944) tai Säveltuokio (1948), jotka eivät olleet yhtenäisiä elokuvia vaan pikemminkin löyhäksi kokonaisuudeksi kasattuja lyhytpiirrettyjä.

__________________________

Tuhkimo (1950)
Main Title (Cinderella)

Tuhkimo oli paitsi Disneyn ensimmäinen täyspitkä animaatioelokuva sitten ennen sotia valmistuneen Bambin, myös paluu Grimmin satuihin. Tarina äiti- ja sisarpuoliensa kaltoin kohtelemasta tytöstä, joka taian avulla nai prinssin oli Disney-yhtiölle menestys, vaikka siihen etukäteen is uskotta. Jos avausviikonloppu ylitti filmin noin 3 milj. dollarin budjetin ja rohkaisi Disney tuottamaan lisää elokuvia 50-luvulla.

Tuhkimon musiikista vastasi tälläkin kertaa tutut nimet.
Pinokkiosta tutut Oliver Wallace ja Paul J. Smith työstivät taustamusiikin. Laulut sävelsi puolestaan Jerry Livingston (1902 - 1996) ja Al Hoffman (1902 - 1960) ja niiden sanoituksista vastasi maineikas Mack David (1912- 1993), kuka oli ehdolla Oscar-palkinnon saajaksi työstään elokuvan parissa. Orkestraation teki Joseph Dubin, joka myöhemmin sävelsi myös musiikkia Disneyn lyhytpiirrettyihin.

 "Bibbidi Bobbidi Boo" - Mack Davidin taikasanat

Ylempänä kuultavan pääteeman Cinderella tekijäksi on niinikään merkitty kolmikko David, Livingston & Hoffman. Laulua seuraava instrumentaalimusiikki lienee Wallacen ja Smithin käsialaa. Disneyn studio-orkesterin ja studiokuoron johtaja jää tuntemattomaksi.
Kappalerakenne on tyypillisintä 50-luvun Disneytä: Raikuvat fanfaarit ja perään heleää enkelikuoron laulua. Kun aiemmin sanoitus ei ole viitannut elokuvan nimeen, se tällä kertaa selväksi.



Liisa ihmemaassa (1951)
Main Title (Alice In Wonderland)


Liisa ihmemaassa pidetään nykyisin yhtenä Disneyn hienompana elokuvana. Silti julkaisuvuotenaan 1951 se sai väkevää kritiikkiä englantilaissatujen "amerikkalaistamisesta" ja 3 miljoonan budjettiinsa ja pitkälliseen valmisteluun nähden elokuvan heikko tulos oli suuri pettymys.

Elokuvan musiikista vastasi monta henkilöä. Taustamusiikki oli jälleen Oliver Wallacea ja samoin orkestraation hoiti jälleen Joseph Dubin .
Suurimman osa lauluista teki kaksikko Sammy Fain (1902 - 1989), säveltäjä, ja Bob Hilliard (1918 - 1971), sanoittaja. Teemalaulu Alice in Wonderland on heidän käsialaansa.
Syntymättömyyspäivä-laulu on poikkeus, ja siitä vastasivat edellisen elokuvan nimet Mack David, Al Hoffman sekä Jerry Livingston. Muutama lauluista, kuten A E I O U, on Oliver Wallacen säveltämiä ja Ted Searsin (1900 - 1958) sanoittanmia.
Vaikka eri musiikintekijöitä on ollut runsaasti, sulautuvat laulut ja musiikki elokuvassa saumattomasti yhteen.

Sanoittaja Bob Hilliard


Tyyliltään elokuvan alku on lähes identtinen Tuhkimon kanssa; Raikuvat fanfaarit, melodiset enkelkuoron huminat ja niitä seuraava rauhallinen laulu. Studiokuoron sovituksesta vastaa Jud Conlon (1910 - 1966) ja orkesteria johtaa Wallace.
 Oliver Wallace ohjaamassa Kathryn Beaumontia

Nimikkolaulu Liisa Ihmemaassa jäi elämään ja esimerkiksi Suomessa sen on esittänyt Kipparikvartetti Metro-Tyttöjen kanssa jo heti 1952. Tämän jälkeen levytyksiä on tehty yli 10 eri artistin toimesta


Peter Pan (1953)
Main Title (The Second Star To The Right)

1953 valmistunut Peter Pan oli viimeinen elokuva, jonka parissa toimivat kaikki "Disneyn yhdeksän vanhaa miestä", toki ilmeisen nuorina vielä. Ryhmä viimeinen elossa oleva jäsen Ollie Johnston kuoli vuonna 2008.
Elokuva ei kuulu omiin suosikkeihini sen liiallisen naiiviuden tähden. Elokuvateattereissa se oli kuitenkin menestys, keräten yli 20x tuoton budjettiinsa nähden.

Kuten aikaisemmin, elokuvan musiikki jakautui eri tekijöille. Oliver Wallacen rooli oli jälleen taustamusiikin teko. Lauluista vastasi Liisa Ihmemaan säveltäjä Sammy Fain ja sanoituksista pääasiallisesti Sammy Cahn (1913 - 1993). Sanoitusapua tarjosivat myös Erdman Penner, Winston Hibler sekä Ted Sears.

Oscar-voittaja Frank Churchill palasi musiikkibisnekseen ikään kuin haudan takaa 11 vuotta kuolemansa jälkeen kappaleella Never Smile at a Crocodile. Asialle on luonnollinen selitys: Disney aloitti Peter Panin suunnittelut jo 40-luvun alussa, mutta sota keskeytti suunnitelmat. Churchill ehti kirjoittaa lystikkään kappaleensa ennen itsemurhaansa 1942.

 Säveltäjä Sammy Fain

Elokuvan teemalaulu The Second Star to the Right on siitä mielenkiintoinen, että sen oli alunperin tarkoitus olla edellisessä elokuvassa Liisa Ihmemaassa nimellä Beyond the Laughing Sky. Sammy Fainin pois jätetyssä kappaleessa nähtiin kuitenkin potentiaalia. Niinpä Sammy Cahn teki lauluun uuden sanoituksen ja kukaan ei voinut arvatakaan mitään muutosta.

Sammyista se toinen eli Sammy Cahn

Alkulaulu noudattaa edellisten filmin tyyliä täysin: 1. Fanfaari 2. Enkelikuoro 3. Laulu.
Melodisesti kappale ei kuulu aivan omiin suosikkeihini. Siitä tuntuu puuttuvan tietty motiivi, yksinkertainen teema, johon tarttua ja jota hyräillä. Kappale on vaikearakenteinen ja sisältää omituisen soolo-väliosuuden. Erittäin kaunis joka tapauksessa, se myönnettäköön. Bambi-säveltäjä Edward Plumb (1907 - 1958) on vastuussa orkestraatiosta ja kuoro-osuudet toistamiseen ohjaa Jud Conlon, mukana korkeatasoinen kvartetti The Mellomen.

Kaunotar ja Kulkuri (1955)
Main Title (Bella Notte)

Lady and the Tramp oli 4. Disneyn tuottama elokuva 5 vuoden sisään. Seuraavan kerran näin tapahtui vasta 80-luvun lopulla (Hiidenpata - Bernard ja Bianca Australiassa). Elokuva oli jälleen huikea myyntimenestys ja se kuuluu Disneyn klassikkojen kärkeen. Elokuva oli myös ensimmäinen CinemaScopelle kuvattu laajakuva-animaatio (kuvakaappaus on peräisin 4:3 -versiosta).

Musiikkien suhteen Kaunotar ja Kulkuri oli edellisiä Disneyn tuotoksia hillitympi. Veteraanisäveltäjä Oliver Wallace teki viimeisen kokopitkän animaatiotyönsä ja vastasi jälleen taustamusiikista. Hän jatkoi säveltämistä Disneylle mm. luontodokumentteihin aina kuolemaansa asti 1963 hänen ollessaan 76-vuotias.

Oliver Wallace ja Walt Disney. Kuva on peräisin Liisa Ihmemaassa -DVD:ltä

Laulut elokuvaan sävelsi ja sanoitti big band -johtaja Sonny Burke (1914 - 1980) yhdessä jazz diiva Peggy Leen (1920 - 2002) kanssa. Lee tekee elokuvassa myös neloisroolin pariskunnan vaimona, Peg-koirana sekä Siamilaisina kissoina. Kaikki hänen hahmonsa saavat lauluosuuden.

Kulkuri ja Peggy

Teema Bella Notte on Disneyn ehdottomia ikivihreitä yhtälailla kuten When You Wish Upon A Star.
Disneyn studiokuorolle sovituksen teki John Rarig (1912- 1991) ja orkestraatiosta sekä musiikin johdosta vastasi Edward Plumb yhdessä Sidney Finen (1904 - 2002) kanssa. Melodia ja sanat, kuten sanottua olivat Burken ja Leen yhteistyön tulosta.
Kappaleen rakenteessa on nähdään sellainen poikkeus, että alkufanfaaria ei seuraa enkelikuoron humina vaan laulu alkaa suoraan. Pidän myös ylimääräisestä kertauksesta (1:27) laulussa, jossa ajatteli sen jo loppuneen.

______________________

Hienoa. Kaunottaren ja Kulkurin jälkeen Disneyn elokuvat sekä kaikki se tyylikkyys ja perinteikkyyss alkoivat hiljalleen rapistua. Viimeistään 70-luvulla Waltin kuoltua budjettia alettiin kiristämään ja vanhaa materiaalia käytettiin paikoin uudelleen. Uusien klassikoiden aika oli koittaa vasta 90-luvulle tultaessa, mutta silloin alkutekstit olivat saaneet väistyä "tyylikkäämpien" aloitusten esiinmarssilta.
Mutta nyt, kuuntelemisiin!

3 kommenttia:

xiladone kirjoitti...

Three Caballerosin alkukuva ei tainnut mitenkään ihmeellinen olla, mutta muuten katkonaisuudestaan huolimatta on yksi suosikkejani Disney-animaatioista. Eikä vähiten nimikappaleen ja Bahian vuoksi.

Ja alkumusiikeista minulle mieleenjääneimpiä on sitten Aristokattien alku, Maurice Chevalierin esittämänä...mutta tyylimuutosta on toki tapahtunut...

Jukka kirjoitti...

En harmillisesti koskaan omistanut Aristokatit-elokuvaa, joten se ei kuulu lapsuuteeni toisin kuin moni muu Disney.
Sen sijaan elokuva on kaverini suosikki ja varmaan hänkin pitää sen alkua muita parempina.

En yritä mitenkään pistää Disney-elokuvia paremmuusjärjestykseen, mutta sijoittaisin "kultaisen aikakauden" kattamaan vuodet 1937-59. Elokuvista vastasi Disney ja The 9 Old Men ja niistä todellakin välittyi suuri panostus, tarkkuus ja ammattitaitoisuus. Vasta Pieni Merenneito palautti Disneyn urilleen.

NoJopas kirjoitti...

Mielenkiintoista tekstiä. Toivottavasti tämä sarja jatkuisi, klassikkolistalla seuraa monia kiinnostavia leffoja joiden alkumusiikeista lukisi mielellään, vaikka tosiaan tuo vanha perinteinen tyyli alkaakin väistyä.

Suosituimmat artikkelit