torstaina, elokuuta 26, 2010

Levy-arvostelu: Ensio Kosta - Musiikkia Keski-Maasta (1983)

*Klikkaa suuremmaksi*
Julkaisuvuosi: 1983
Levy-yhtiö: Finlandia
Formaatti: LP
Genre: Taide/fantasiamusiikki

Tekijät:
Sanat & teksti: J. R. R. Tolkien
Sävellys & sovitus: Ensio Kosta
Laulu:  Rita Bergman
Äänitys: Ronnie Kranck
Editori: Jaakko Borg
Leikkaus: Pertti Hohtio
Ulkoasu: Eero Syvänoja
Kansikuva: Pauline Baynes

Kappaleet:
A-puoli
1. Kontu herää - 3:58
2. Loitsu - 2:28
3. Haltijalaulujen jäljillä - 5:43
4. Arangorn ja Arwen - 5:00
Kesto 21:14

B-puoli
1. Lothlórien - Galadrielin valitus - 7:55
2. Rohanin ratsastajat - 5:57
3. Harmaat satamat - 5:09
Kesto 19:09



*Klikkaa suuremmaksi*

Arvostelu:
Olen iloinen tehdessäni tätä arvostelua. Nimittäin tämä levy, ja tarkoitan tässä vinyyliä, on melkoinen harvinaisuus. Olen tiennyt sen olemassa olosta jo tovin, mutta viimein minulle siunautui mahdollisuus päästä kuuntelemaan ja - mikä parasta - digitoimaan kyseinen musiikin jalokivi.

Mutta mistä on kyse? Taru sormusten herrasta -musiikkia, joka ei ole Jacksonin elokuvista?
Aloitetaanpa itse säveltäjästä.

Ensio Kosta (1923 - 1986) on suhteellisen tuntematon mutta sitäkin merkittävämpi musiikin vaikuttaja, jonka suurimmat ansiot olivat mm. sovittajana, kapellimestarina ja YLEn radiotoimittajana.
Nimi Ensio Kosta oli pseudonyymi Helsingissä syntyneelle Sten Ducanderille. Stenin isä Carl Ducander oli muuttanut Ruotsista Turkuun ja sieltä Helsinkiin 1800-luvun lopulla. Carlilla oli Siltasaaressa sijaitsevassa ratsastusmaneesissa oma ratsastusopisto. Hän oli myös sirkuksen suomalaisia uranuurtajia osallistumalla taitoratsastusnumeroihin italialaisen sirkustirehtöörin Gaetano Cinisellin (1815 - 1881) näytöksiin.

Nuori Sten sai musiikkikoulutuksensa Sibelius-Akatemiassa sodan lopussa 1944-1945. Varsinaiset musiikin toimet Ducander aloitti toimiessaan tuottajana ja studiopäällikkönä Esplanadilla sijaitsevassa Westerlundin musiikkikaupassa 50-luvulla. Westerlund musiikki, joka myöhemmin muuntui Suomen EMIksi, antoi nyt Ensio Kostana toimivalle äänilevytoimittajalle töitä. Hän toimi sovittajana ja orkesterinjohtajana mm. Olavi Virran, Maynie Sirénin, Mauno Kuusiston, Ragni Malmsténin, Sacy Sandin ja Georg Otsin iskelmillä. Näitä kaikkia yhdistää kappaleiden vivahteikkaat taustasovitukset. Orkesterin soittimia on käytetty harkiten ja ne antavat omaperäisen tulkinnan laulajan toimessa lähes säestäjänä. Instrumenttien potentiaali on oivallettu esimerkiksi Ragni Malmsténin Metsän joulussa, jossa marimba antaa lystikkään sävyn tavanomaiseen kulkuset-jouset -akselin sovituksille.

Westerlundin musiikkikauppa (kuva peräisin 20-luvulta)

Kenties merkittävimmän työnsä Kosta teki YLEn hiljattain perustaman Sävelradion toimittajana vuodesta 1963 alkaen. Kostan ansiokkaana sivutoimena oli Sävelradion viihdeorkesterin johtaminen ja usein kappaleiden sovittaminen. Hän hyödynsi laajaa musiikin tietouttaan omassa nimikko-ohjelmassa Musiikkia kaikkiruokaisille. On sääli, ettei vastaavia ohjelmia enää lähetetä edes uusintoina. Eläkkeelle Kosta jäi 1984.

Suppeaksi jääneen noin kahdenkymmenen kappaleen sävellysuransa Kosta aloitti 1947 teoksella Jazzonia-suite joka mukailee osin George Gerhwinin (1898 - 1937) Porgy and Bess -oopperaa. Kostan teokset ovat olleet pitkään kiven alla, pääasiassa Yleisradion arkistossa. Harvoja niistä on julkaistu ja radiosta niitä ei kuule. Säveltäjä oli tosin unohdettu jo eläessään ja tämä johtui osaksi hänen vetäytyvästä luonteestaan. Harvat nettilähteet tai edes musiikin tietokirjat mainitsevat Ensio Kostan. Tämän kirjoituksen ja Wikipedia-artikkelin lähteenä on toiminut Pekka Jalkasen Pohjolan yössä -kirja vuodelta 1992, josta ihme kyllä löytyi säveltäjän kuva. Sitä kun ei Google-haullakaan löytynyt.

Ensio Kosta
*Klikkaa suuremmaksi*

Entä itse levy, jonka ainoin arvostella?
Ei ole tiedossa, mikä sai Kostan ryhtymään projektiin, jossa teemat liittyisivät keskeisesti J. R. R. Tolkienin (1892 - 1973) kirjoittamaan supersuosittuun fantasiakirjaan. Tolkienin kuoltua triologia suomennettiin vuosina 1973-1975. Myös animaatioelokuva (jonka soundtrackin arvostelun luet täältä) tarinasta julkaistiin 70-luvulla. Buumin myötä Kosta (tai todennäköisimmin yhteistyökumppani) on päättänyt tuottaa albumin fantasiamusiikkia. Mukaan otettiin autenttista Quenya-kielellä käännettyä laulua, johon valitettavasti minulla ei ole sanoja. Vaivaa siis nähtiin eikä julkaisusta tullut pelkkää instrumentaalia.
Haltijalaulujen esittäjäksi valittiin sopraano Rita Bergman (s. 1946), jonka ura on käsittänyt rooleja Kansallisooperan Figaron häissä ja Savonlinnan oopperajuhlien Taikahuilussa. Kostan levyllä hänen suorituksensa on ilmiömäinen ja uskottava. Hänen äänestään lähes heijastuu kuva Galadrielista verkkokalvolle. Mukana on myös nimetön miesääni  raidalla #2 Loitsu.



Rita Bergman (v. 2008)


Kostan sävellykset ovat todella onnistuneita ja niistä voi aistia Keski-maan ruohoiset tasangot, auringonläpäisemättömät lehtimetsät ja valkean valkeat haltija-temppelit. Hieman mahtipontisempi raita jäi puuttumaan, mutta tätähän kuultiin lopulta Howard Shorelta ihan tarpeeksi. Sävy jää siis kokonaisuudessaan viattomaksi ja jousi- sekä huilusovitukset hallitsevat albumia. Suuria tyylillisiä eroja kappaleiden väliltä ei täten löydy.

Kappaleen englanninkielisestä kansilehdestä voi päätellä, että levyn oli tarkoitus olla kansainvälinen julkaisu. Kappaleiden nimet ovat sekä englanniksi, suomeksi että ruotsiksi. Tuottajana toimii Foundation for the Promotion of Finnish Music ja julkaisijana toimiva Finlandia oli lippulaiva suomalaisen kulttuurin viemiseksi ulkomaille. Tiedä sitten tunnetaanko levyä muualla lainkaan.
Albumi tuli kenties ulos liian myöhään LotR buumin mentyä, koska se ei noussut missään vaiheessa klassikoksi ja on nykyään täysin unohtunut. Tosin YLEn Välilevyjä-radio-ohjelma soitti viime toukokuussa kappaleen levyltä. Ehkä vielä jonain päivänä näemme albumin uudelleen kaupoissa!


Poimintoja levyltä:

3. Haltijalaulujen jäljillä
Koska levy on niin lyhyt, tarjoan vain yhden maistiaisen levyltä. Mutta se onkin omasta mielestäni julkaisun paras raita ja mikä parasta, annan teille linkin häviöttömään FLAC-tiedostoon. Voitte siis nauttia kappaleesta sen täydessä musiikin loistossa. Vinyyli oli hyväkuntoinen, joten digitoinnin jälki on kelvollinen. Satunnaista rapinaa on kuultavissa.
Kappale alkaa vienolla huilusoololla, johon keskiaikaiset instrumentit harppu etunenässä liittyvät. Melodiassa kuulee selkeän teemaan. 1:09 nopeampi osuus kuvastaa mahdollista uhkaa, joka saattaa odottaa tulevaisuudessa. Bergmanin haltijakielinen laulu toistaa teeman uudestaan. Laulu on pohjimmiltaan valssi.
On vaikea sanoa, soiko kappale duurissa vai mollissa. Atonaalisia kohtia voi myös havaita.

Tuomio:
Levy on todellinen aarre keräilijöille. Sen löytäminen voi olla hankakalaa, asuinpaikasta riippuen jopa mahdotonta. Jakaisin levyn mielelläni kokonaan teidän lukijoiden tähden, mutta Suomen tekijänoikeuslainsäädännön suojaikä on pidempi kuin kannattamani 10 vuotta.
Olisikin vuoden työ joltain levy-yhtiöltä digitoida levy ja julkaista se CD- tai tiedostomuodossa.
Perustin Tahtipuikko-blogin levittääkseni tietoa vanhasta unohdetusta musiikista, jonka taustalla usein soittaisi elävä orkesteri. Samalla toivoin tuovani jälleen valoon unohdettuja artisteja ja säveltäjiä.
Ensio Kosta - Musiikkia Keski-Maasta on näin täydellinen albumi blogille. Plussana kaiken päälle, se ansaitsee viisi tähteä.
*****

Ei kommentteja:

Suosituimmat artikkelit