lauantaina, syyskuuta 11, 2010

Levyarvostelu: Abba - Arrival (1976)

 Julkaisu: 11 Lokakuuta 1976
 Levy-yhtiö: Polar
Genre: Pop/Disco
Formaatti: LP

Tekijät:
Sävellykset - Benny Andersson, Björn Ulvaeus, Stig Anderson
Sovitukset & tuotanto - Benny Andersson, Björn Ulvaeus, Rutger Gunnarsson (jouset)
Äänitekniikka - Michael B. Tretow
Basso - Rutger Gunnarsson
Saksofoni - Lars Carlsson
(Sähkö)kitara: Janne Schaffer, Björn Ulvaeus, Lasse Wellander, Anders Glenmark
Rummut - Ola Brunkert, Roger Palm
Jouset - Anders Dahl, Roger Palm
Lyömäsoittimet - Malando Gassama
Syntetisaattori, marimba, kellopeli, accordeon - Benny Andersson
Kansitaide - Rune Söderqvist
Valokuva - Ola Lager



Kappaleet:
A1 When I Kissed The Teacher 3:00
A2 Dancing Queen 3:50
A3 My Love, My Life 3:52
A4 Dum Dum Diddle 2:53
A5 Knowing Me, Knowing You 4:02
B1 Money, Money, Money 3:05
B2 That's Me 3:15
B3 Why Did It Have To Be Me 3:20
B4 Tiger 2:55
B5 Arrival 3:00
Kokonaiskesto: 33:16

____________________________

Keväällä 1975 julkaistu ABBAn kolmas albumi ABBA vankisti yhtyeen asemaa yhtenä johtavista Euroopan pop-bändeistä. Levy - menestyksestään huolimatta - ei ollut saanut samanlaista vastaanottoa, minkä Waterloo oli aikoinaan saanut. Tärkeä myyntimaa Iso-Britannia oli toki hurahtanut Mamma Miaan, mutta muut kappaleet sekä albumi eivät myyneet toivotunlaisesti.
Pikaisesti ABBAn tuotantotiimi eli Benny Andersson, Björn Ulvaeus sekä Polar-levy-yhtiön omistaja ja yhtyeen manageri Stig Anderson (1931 - 1997) aloittivat uuden levyn äänitykset elokuussa 1975. Julkaisuajankohdaksi ajateltiin seuraavaa kevättä.

Mutta työskentely oli hidasta. Ei sikäli, että kappaleiden tuottaminen olisi ollut ongelma tai laiskuutta olisi ilmassa, vaan julkisuus; ABBA oli kysytty ikoni median keskuudessa, ja aikaa kului muun muassa promootiokiertueilla eri puolella Eurooppa ja esimerkiksi Yhdysvalloissa. Lisäksi Fridan ruotsinkielinen sooloalbumi Frida ensan (1975) aiheutti viivästystä uuden albumin teossa.

Dancing Queenin tuotantoa 1975. Etualalla Frida ja Stig, editointipöydällä Michael B. Tretow

Vuoden lopussa vain Dancing Queen oli valmis. Oli selvä, että julkaisu tulisi siirtymään ensi syksyyn.
Fridan sooloalbumilla ollut Fernando käännettiin englanniksi julkaistiin poikkeuksellisesti erillisenä ABBAn singlenä maaliskuussa 1976. Itse tulevalle albumille sitä ei lisätty.
Kappale oli huikea hitti ja myi yli 10 miljoonaa levypainosta. Listoilla se nousi ykköseksi peräti 13 maassa. Ruotsissa kappaleeseen kyllästyneet kuuntelijat nostivat sen "vain" sijalle #2.

Äänitykset Tukholman Metronome Studiolla käynnistyivät kunnolla vasta keväällä 1976, jolloin eetteriin purkitettiin That's Me, Happy Hawaii, Why Did It Have to Be Me sekä Knowing Me, Knowing You. Viimeksi mainittu kuului Bennyn suosikkeihin, vaikka sen teema ennusteli vuosien päästä tulevaa pariskuntien eroa. Money Money, Money, jonka nimi oli eräässä vaiheessa Gypsy Girl (suom. Mustalaistyttö) näki päivänvalonsa toukokuussa 1976.

Lämmin kesä tuotti kappaleet Tiger sekä levyn ykkösraidan When I Kissed The Teacher, jonka alkuperäinen otsikko Rio De Janiero. Kappaleen videolla opettajaa näyttelee koomikko Magnus Härenstam (s. 1941). Kappale on jälleen yksi Bennyn suosikeista.

When I Kissed The Teacher -videon ruutukaappaus

Dum Dum Diddle aiheutti päänvaivaa. Björn muistaa, kuinka «sanat kirjoitettiin epätoivon puuskassa viideltä aamulla». Siitä huolimatta kappale on ehtaa ABBA laatua, eikä yksikään fani voisi muuta arvata.

Levylle oli kertynyt jo liuta hyviä kappaleita, mutta albumin julkaisua varten tarvittiin vielä muutama. Agnethalle sävellettiin balladi My Love, My Life (työnimeltään Monsieur, Monsieur). Björnin laulutaidot pääsivät oikeuksiinsa raidalla Why Did It Have To Be Me. Viimeinen kappale oli seurausta Bennyn intohimosta ruotsalaiseen kansanmusiikkiin. Oodi Taalainmaalle-niminen instrumentaali sai lopulta nimen Arrival kansilehden tehneen Rune Söderqvistin avovaimon ehdotuksesta albumin otsikoksi.

Ensimmäinen single Dancing Queen/That's Me julkaistiin elokuussa 1976. Se oli tuleva rikkomaan kaikki yhtyeen tähänastiset saavutukset.

 ABBA pokkaamassa Lontoon promootiokiertueella kulta- ja platinalevyt 15.11.1976

Arvostelu:
A1. When I Kissed the Teacher
Sävellys & sanoitus: Benny Andersson & Björn Ulvaeus - Esitys: ABBA - Vuosi: 1976
ABBA DABBA DOO -televisio-ohjelmaa varten kappaleelle kuvattiin video elokuussa 1976. Paikkana toimi Tukholman Hedvig Eleonooran (1636 - 1715) koulu.
Kappale alkaa pirteästi. Soitinvalinnat tuottavat heleän taustaäänen. Rumpukomppi tulee mukaan vasta puolen minuutin jälkeen. ABBAn vahvuus on heti havaittavissa yksinkertaisessa mutta tarttuvassa melodiassa. Lyriikat ovat selkeitä ja niinikään tarttuvat. Kappale on tosin kuultu jo puolessatoista minuutissa, mutta tätähän jaksaisi looppina kuunnella vaikka puoli tuntia.
Agnetha ja Frida ovat äänittäneet laulunsa monta kertaa, jolloin kappaleessa on ikään kuin useita laulajia.
****½

A2. Dancing Queen
Sävellys & sanoitus: Benny Andersson, Björn Ulvaeus & Stig Anderson - Esitys: ABBA - Vuosi: 1976
Dancing Queen, alkuperäisnimeltään Boogaloo, esitettiin ensimmäisen kerran Kaarle Kustaa XVI:n ja Silvian häitä edeltävässä gaalaillassa 18. kesäkuuta 1976.
Jo tuolloin yhtyeen jäsenet tiesivät kyseessä olevan jättihitti.
Kun single julkaistiin, se siirtyi heti listaykköseksi 13 maassa. Myös Yhdysvalloissa, joka oli sensaatio. Sittemmin yksikään ABBAn kappaleista ei saanut USAssa vastaava suosiota.
Vuona 2004 kootussa listassa Dancing Queen nimettiin kaikkien aikojen 6. eniten Ison-Britannian radiossa soitetuista kappaleista.

Kappale alkaa Bennyn pianoglissandolla ja tarttuva diskobiitti sekä kuoro luovat tukirangan hittien hitille. Yltiö iloinen ja melko mahtipontinen kappale uuvuttavat tosin liian usein kuultuna, mutta se ei vähennä sävellyksen onnistuneisuutta.

Minulle on hieman epäselvää, kenen toimesta mahtavat ja instrumenttirikkaat taustat ovat tuotettu. Esimerkiksi Rutger Gunnarsson vastasi jousisovituksista, mutta oliko hänellä orkesteri? Se on varmaa, että keikkalavalla playbackia ei käytetty. Tästä todisteena kuva Dancing Queenin esityksestä Australian kiertueella.
*****
Täysikokoinen orkesteri säestämässä ABBAaa. Kapellimestarina tod.näk. Anders Eljas (s. 1953)


A3. My Love, My Life
Sävellys & sanoitus: Benny Andersson, Björn Ulvaeus & Stig Anderson - Esitys: ABBA - Vuosi: 1976
Levyn yksi kourallisesta harvoin soitetuista kappaleista. Nyyhkyballadin lauluosuudet esittää Agnetha, jolla ammattitaitoa on juuri tämänlaisille kappaleille. Musiikkivideo suunniteltiin juuri siten, että Agnethan kasvot ja ulkoinen kauneus vangittaisiin ruudulle - muuta ei näytettäisi. Valaistukseen panostettaisiin, jotta pehmeä tunnelma saataisiin luotua.

Kappaleen alku on lähes hengellinen. Vasta 55 sekunnin kohdalla hitaat balladirytmit yhdistyvät lauluun. Kokonaisuus on kaunis ja siis onnistunut. ABBAn myöhemmät hitit, kuten One of Us, ovat asteen verran omaperäisempiä. Näin My Love, My Life joutuu jäämään parempiensa varjoon.
**½
Ruutukaappaus ABBA DABBA DOO -ohjelman musiikkivideosta My Love, My Life



A4. Dum Dum Diddle
Sävellys & sanoitus: Benny Andersson & Björn Ulvaeus - Esitys: ABBA - Vuosi: 1976
Kappale, jonka sanoituksia Björn inhosi ja jota Frida piti "hölmönä". Tästä huolimatta se on taattua ABBAa: omaperäinen ja pirteä. On mahdotonta sanoa, miksi se olisi yhtään sen huonompi kuin Money, Money Money tai Mamma Mia. Yksi tekijä "hyljeksintään" voi olla se, ettei sitä julkaistu singlenä.
Alun syntikkajouset tuovat omaperäisen startin pirtelle pop-kappaleelle. Benny Anderssonin vahvuuksia ovat juuri mieleen jäävät introt; ne erottavat hitit flopeista. Lasse Wellanderin akustinen kitara luo jälleen heleän taustan laululle. Melodia välillä 0:25-0:31 on riemukas ja jälleen omaperäinen.
****

A5. Knowing Me, Knowing You
Sävellys & sanoitus: Benny Andersson, Björn Ulvaeus & Stig Anderson - Esitys: ABBA - Vuosi: 1976
Yksi suurimmista ABBAn hiteistä - jälleen. Työniminä kappaleelle oli Ring It In ja Number 1 Number 1. Tiedä sitten, olisiko esim. jälkimmäinen romuttanut koko kappaleen saaman suosion. Nyt se oli listaykkönen niin Isossa-Britanniassa sekä Eurochart Hot 100 -singlelistalla.
Wellanderin kitaraintro on legendaarinen. Muuten kappale on varsin yksinkertainen ja säyseä. Kitarainstrumentaali välillä 1:15-1:33 on puolestaan loistava.
Outoa kyllä, en itse olen kappaleen fani. Minusta kappale on tylsä ja jopa masentava, eikä sitä ole kovin kiva soittaa pianolla. Tosin kontekstin ja omaperäisyyden tähden joudun antamaan sille täydet 4 ja puoli tähteä.
****½

B1. Money, Money, Money
Sävellys & sanoitus: Benny Andersson & Björn Ulvaeus - Esitys: ABBA - Vuosi: 1976
Levyn toiseksi suurimmasta paukusta vastasi vuoden 1972 Cabaret-elokuvasta inspiraation saanut Money, Money, Money. Kuudessa maassa listaykkönen, monissa top-3:ssa. Singlen toisella puolella oli kappale Crazy World, jota ei julkaistu itse albumilla.
Kappale on osoitus Andersson Ulvaeus -kaksikon taidoista luoda musikaalimateriaalia, ja näitä musikaaleja myöhemmin seurasi Chessin (1984) ja Mamma Mian (1999) muodossa.

Intro - jälleen tunnistettava. Pianokuvio taustalla on täydellinen. Sanoitus on rautaa ja nerokkaasti rimmaava. Täydellinen ABBA-biisi.
*****
Musiikkivideolla on nähtävissä Cabaretin vaikutus Fridan hattuvalinnalla.

B2. That's Me
Sävellys & sanoitus: Benny Andersson & Björn Ulvaeus - Esitys: ABBA - Vuosi: 1976
That's Me on omia suosikkejani ABBAn tuotannossa. Radiossa sitä ei valitettavasti kuule koskaan. Se julkaistiin Dancing Queenin B-puolella, mutta ei jostain syystä noussut itsenäiseksi menestykseksi.
Kappale on pirteä. Siinä on selkeä  Take A Chance On Me -tyylinen ote rytmin suhteen heti alusta asti. Intro tempaa mukaansa.
Melodia ei ole niin "helppo" kuin muissa ABBAn hiteistä. Sävellaji vaihtuu välillä jopa mollin puolelle. Jotkut kohdat ovat melkein pelottavia (2:25-2:40) Taustakuorot lisäävät surrealistista tuntua. Juuri nämä epähittimäiset piirteet eivät ehkä avaudu kaikille musiikinystäville. Itse taas pidän rikkaasta diskosaundista, jota That's Me sisältää.
****½


B3. Why Did It Have to Be Me
Sävellys & sanoitus: Benny Andersson & Björn Ulvaeus - Esitys: ABBA - Vuosi: 1976
Why Did It Have to Be Me poikkeaa levyn muusta sisällöstä niin paljon, että mieleen tuleen 3 ensimmäisen albumin vähemmän onnistuneet kappaleet kuten Man In The Middle ja What About Livingstone. Onnekseen näistä poiketen kyse ei ole "levyntäytteestä" vaan kunnollisesti rock'n'roll -sovituksesta.
Kyse on nimenomaan sovituksesta. Kappaleesta tuli alunperin havaijilaistyylinen laulu Happy Hawaii, joka on kuultavissa Spotifyssa. Pian äänityksen jälkeen yhtye ymmärsi suuremman potentiaalin melodiassa ja muokkasivat siitä Fats Domino (s. 1928) tribuuttina rokkiversion. Björn jakoi lauluosuudet tyttöjen kanssa.
Kappale onkin Rock Me:n ohella yhtyeen parhaita rokkiteoksia. Ekstra-instrumentteina lisäväriä tuo Lars Carlsson saksofoneineen.
****

B4. Tiger
Sävellys & sanoitus: Benny Andersson & Björn Ulvaeus - Esitys: ABBA - Vuosi: 1976
Tiger julkaistiin singlenä vain Argentiinassa, eikä sitä voi pitää yhtyeen superhittinä.
Intro on jälleen kerran kappaleen vahvuus. Itse lauluosuus poikkeaa alusta ja kertosäkeistöstä tuomalla mukaan "afrikkalaista" rytmiä. Kuiskattu osuus (1:12 ->) on myös omaperäinen, mutta todella lyhyt. Muuten kappale ei tarjoa mitään kiehtovaa puolen välin jälkeen. Perus-ABBAa - eli keskimääräistä parempaa poppia.
**

B5. Arrival
Sävellys & sanoitus: Benny Andersson & Björn Ulvaeus - Esitys: ABBA - Vuosi: 1976
Toinen ABBA-instrumentaaleista (Intermezzo No. 1 oli ensimmäinen) on hakenut vaikutteita Taalainmaan kansanlauluista. Juuri siksi se on hyvin yksinkertainen ja sisältää vain (syntikka)jouset ja sanatonta laulua. Samalla se poikkeaa levyn hiteistä ehkä liiaksi. Mutta Benny Anderssonille on annettava tunnustusta kokeilevasta lähestymistavasta - siitä, että sävellys ylipäätään pistettiin levylle.
Kappaleesta on tehty muutama Cover-versio, joista maineikkain on Mike Oldfieldin (s. 1953) tulkinta vuodelta 1980.
**

Tuomio:
Edelliset 3 albumia eivät ole minulta saaneet niin hyviä arvosteluja, kuin ABBA maineellaan ansaitsisi. Totuus on, että julkaisut eivät olleet tasapainoisia. Liian monta huonoa raitaa pilasi makua muuten hyviltä kokonaisuuksilta.
Tässä mielessä Arrival on ensimmäinen todellinen mestariteos. Kappaleissa on saavutettu tarttuva 60-luvun melodinen linjaus ja 70-luvun rytmikäs diskosuuntaus. Tästä eteenpäin taso kyllä pysyi laadukkaana, mutta Arrivalin myötä ABBA tavoitti vihdoin huipun. Viimeistään nyt se oli osoittanut, että ABBA tultaisiin muistamaan ei vain Euroviisuvoittajana vaan suurenmoisena 1900-luvun musiikkiyhtyeenä.
****½

Ei kommentteja:

Suosituimmat artikkelit